poniedziałek, 16 marca 2015

"Krasnale" - czyli warsztaty z kreatywności i zmiany cz.1


17 i 18 lutego wzięłam udział w ciekawych warsztatach prowadzonych przez Marka Stączka z EdisonTeam. Przed warsztatami należało przeczytać dostarczoną wcześniej książkę pt. "Krasnale - Rzecz o kreatywności i zmianie". Książka poświęcona jest  procesowi zmiany orazy omawia zagadnienie kreatywności.


Te dwa tematy ukazane są na podstawie historii tytułowych krasnali - 3 przyjaciół flisaków, którzy żyją spokojnie, bezpiecznie i rutynowo do czasu, gdy w pobliżu ich rzeki pojawiają się nowi mieszkańcy. "Konkurencyjne krasnale" przejmują ich towary z rzeki i z dnia na dzień pozbawiają bohaterów środków do życia.
Krasnale muszą diametralnie zmienić swoje życie i dotychczasowe podejście do pracy (odkrywają etapy przechodzenia przez zmianę i uczą się działać kreatywnie).

Rysunki i zgrabnie napisane teksty przeplatane cytatami znanych postaci sprawiają, że książeczkę można przeczytać szybko i przyjemnie (w ok. 2-3 godziny).

Podczas warsztatów przedstawiane były poszczególne elementy procesu zmiany, techniki kreatywnego myślenia  i praktyczne narzędzia jakie można wykorzystywać na codzień (nie tylko w pracy).


1. Krąg wpływu i krąg zainteresowań


Na kartce należy narysować 2 koła - jedno większe, drugie mniejsze - w środku.
Koło większe to krąg zainteresowań a zatem wszystkie zagadnienia, sprawy związane z problemem. Mniejsze koło oznacza krąg wpływu - czyli elementy na które mamy realny wpływ.

Idea tej techniki polega na tym by uświadomić sobie elementy na które mamy wpływ i które możemy zmienić oraz te, które choć nas dotyczą - nie są w zakresie naszych działań. Dzięki takiemu podziałowi - przestajemy tracić energię, czas i nerwy na tematy których i tak nie możemy zmienić - a zaczynamy koncentrowac się na tym co przyniesie realny efekt.

Przykład:
Wkurzają mnie niskie zarobki - rozmowy z szefem nie przynoszą skutku, firma nie płaci za nadgodziny.
Krąg wpływu pokazuje co MOGĘ zrobić by poprawić moją sytuację.
Krąg zainteresowań pokazuje związane ze sprawą zagadnienia- na które jednak nie mam realnego przełożenia: 


2. Twórcze naśladownictwo

Oprócz pracy w korpie - działam jako copywriter i współpracuję z Agencjami Reklamowymi przy wymyślaniu pomysłów na kampanie.

Na szkoleniu Marek wskazał na przykładzie konkretnych sytuacji, że Twórcze naśladownictwo nie jest kopiowaniem - lecz działaniem kreatywnym!

Apple projektując obudowę do Maca - znalazł inspirację w sklepie AGD patrząc na obudowę mikserów.
Ford wprowadził w swoich fabrykach taśmy produkcyjne po tym jak zbaczył w masarni mięso zawieszone na ruchomych hakach.


A zatem przeniesienie pomysłu z innej branży i zaadoptowanie go do nowych potrzeb jest działaniem w 100% kreatywnym!

Przed szkoleniem unikałam czerpania z cudzych pomysłów bojąc się, że przez to nie będą w pełni "moje" i jak ognia unikałam wszelkich podobieństw obawiając się posądzenia o plagiat.
Od czasu szkolenia staram się patrzeć szerzej - próbując dostrzec podobieństwa, nawiązania i nietypowe korelacje, które po kreatywnej obróbce - nabiorą zupełnie nowego charakteru.
Tak, to była chyba najważniejza lekcja:
Przyzwolenie na (kreatywne) powielenie!


3. Mind maps - mapy myśli

Technika mapy myśli była mi znana przed szkoleniem jednak dobrze jest sobie czasem przypomnieć pewne narzędzia by stosować je z większą wprawą.

A jak właściwie stworzyć mapę myśli?
Na środku piszemy problem/sprawę nad którą chcemy popracować. Wokól piszemy tematy powiązane z zagadnieniem głównym a wokół nich kolejne - luźne skojarzenia i hasła.
Ta metoda uwalnia umysł od myślenia przyczynowo-skutkowego. 
Dzięki temu możemy uruchomić  kreatywność i myślenie poprzez analogię i spontaniczne skojarzenia.
Przykład jaki wypracowaliśmy na warsztatch wrzucam poniżej (temat w środku PM - stanowisko Product Managera)


Jak widać hasła i obszary mogą się łączyć krzyżowo a pewne obszary bedą się przenikać i uzupełniać. Technika daje fajny ogląd na całość zagadnienia - klasyczne patrzenie liniowe i logiczne, zastąpione zostaje spojrzeniem  przekrojowym i bardziej spontanicznym.

To świetna metoda do poszukiwania nowych pomysłów, połączeń/analogii i stworzenia wizji całości danego zagadnienia.


4. Proces przechodzenia przez zmianę

Na starcie powiem, że ten temat był dla mnie najnudniejszy :)
Ale żeby nie było - wklejam elementy procesu przechodzenia przez zmianę jakie poznałam na szkoleniu:


Na warsztatach rozpisaliśmy wymienione wyżej etapy - osadzając je na tle stanów emocjonalnych (gdzie czerń symbolizuje absolutny dołek, a zieleń całkowitą radość).

Jak widac przejście przez zmianę jest dośc burzliwe i zahacza o skrajne emocje - które utrudniają logiczne myślenie. Strach, smutek, złość, zawód, lęk - to wszystko jest naturalną konsekwencją niemal każdej zmiany.



Człowiek ma w naturze zamiłowanie do stabilizacji i bezpieczeństwa a każda zmiana burzy ład i porządek. Stąd u większości ludzi zmiana - nawet na lepsze - rodzi lęk, bunt lub opór (albo wszystko naraz).

Co ważne: tak pożądana przez człowieka rutyna idzie w parze ze stagnacją intelektualną - człowiek którego omijają zmiany nie zbiera doświadczeń i  przestaje się uczyć.

Każda zmiana - wzbudza trudne emocje, ale zarazem pobudza do myślenia i poszukiwania kreatywnych rozwiązań.

Koszt zmiany: obniżony nastrój, stres, chaos
Zysk ze zmiany: wiedza, doświadczenie, działanie kreatywne


5. Definicja inteligencji

Na koniec podzielę się świetną definicją inteligencji jaką podał Marek w konteksćie kreatywności i twórczego naśladownictwa.

Inteligencja to umiejetność wyłapania idei w oderwaniu od kontekstu.

Ta Daaa!

Rewelacja -  faktycznie prezesi firm, wizjonerzy i wynalazcy mają umiejętność wyłapywania sensu  bez koniecznośći umiejscawiania go w konkretnym kontekście. Widzą ideę - a dzięki temu są w stanie analizować zagadnienia z lotu ptaka - szeroko i kreatywnie:)!

To tyle. Kończę bo w sobotę byłam na kolejnych warsztatach i powoli spisuję już kolejne notatki. Ah - tak wiele warsztatów tak mało czasu na pisanie :)!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz